Lakipalveluiden markkinointi verkossa

Lakimiehet eivät juurikaan markkinoi itseään Suomessa. Asianajajat eivät ole ennen 90-lukua edes saaneet markkinoida palveluitaan, mikä todennäköisesti selittää sen, miksi alalla vieläkin on aika hiljaista markkinoinnin osalta.

Toisaalta lakimiesten markkinointia on aina tapahtunut, mutta sitä ei ole sanallakaan haluttu kutsua markkinoinniksi, jolla on vieläkin ainakin konservatiivisimpien korvissa liityntä halpamaiseen itsensä tyrkyttämiseen. Lakipalveluiden perinteinen markkinointi on valtaosin siksi ollut erinäköistä verkostoitumista ja kontaktien luontia potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Muun markkinoinnin digitalisoituessa ei yllä mainittu huomioiden liene yllättävää, että lakipalveluiden markkinointi on hyvin vähäistä verkossakin. Lakivälitys on Suomessa lakialalla ainoa laatuaan, ja vain puolella lakitoimistoista on edes ne omat verkkosivut. Niistä, joilla on sivut, vain murto-osa käyttää niitä aktiivisesti palveluidensa mainostamiseen. Saattaa tietenkin olla niin, että osalla usean kymmenen vuoden aikana kerätty verkosto ja kontaktit tuottavat riittävästi työtä ja myynnin lisäykselle ei ole tarvetta. Jos näin on, niin hyvä niin – tuskinpa nämä henkilöt koskaan tätä kirjoitusta erehtyvätkään lukemaan.

Kaikille muille lakimiehille, jotka haluavat kasvattaa asiakaskuntaansa markkinoimalla verkossa, olen koonnut muutamia vinkkejä ja avoimuuden vuoksi kerron myös omista kokemuksistamme markkinoinnissa:

Verkkosivut: Kaikilla yrityksillä tulisi olla omat nettisivut. Jos firmalla niitä ei ole, herää epäilys siitä, onko tämä firma olemassa ollenkaan. Riippuen omasta aktiivisuudesta verkkosivuilla voi myös olla oma blogi, artikkelitietokanta ja lukuisia muita lisäominaisuuksia, jos haluaa ottaa omista sivuistaan kaiken hyödyn irti.


SEO: Search engine optimization eli hakukoneoptimointi tarkoittaa oman nettisivun muokkaamista niin, että se näkyisi mahdollisimman hyvin hakukoneiden hakutuloksissa. Tästä hakukoneiden hakualgoritmien hyväksikäytöstä on muodostunut aivan oma liiketoiminnan alansa, ja tähän on tarjolla satoja ratkaisuja Suomessakin. Pääsääntö kuitenkin on, että mitä relevantimpaa informaatiota sivuillasi on suhteessa hakijan tarpeisiin, sitä paremmin sivusi sijoittuu hakutuloksissa. Hakutulosten kannalta optimaalisten sivujen luominen on elämän mittainen polku, joten onneksi hakukoneissa voi myös saada näkyvyyttä rahalla.

Google ja muu hakukonemarkkinointi: Googlen AdWords on nerokas tapa mainostajille päästä potentiaalisten asiakkaiden näkyville. Perusidea on, että jos googlaa tietyn hakusanan, Googlelle voi maksaa siitä, että saa oman sivunsa mukaan hakutuloksiin. Parasta tässä mainostamisessa on, että siitä joutuu maksamaan vain, jos hakija klikkaa mainostasi. Klikkaushinnat vaihtelevat senteistä muutamiin euroihin riippuen siitä, kuinka suosittu mainostettava kyseinen hakusana on. Me Lakivälityksessäkin käytämme AdWordsia ja olemme sillä saaneet lisäpotkua kasvuumme.

Lakipalveluiden markkinoinnissa hakukonemarkkinointi on helppo tapa aloittaa digitaalinen markkinointi, ja moni toimisto käyttääkin sitä jo. Huonoja puolia AdWordsissa ovat pieni konversio, eli vain pieni prosentti klikkauksista johtaa varsinaiseen kauppaan, sekä se, että rahalla saa ostetuksi vain hetkittäistä näkyvyyttä. Muutamat klikkaukset eivät juurikaan tuo lisäarvoa toimistosi brändille, mutta kuitenkin tasaiseen tahtiin laskuttavat luottokorttiasi. AdWordsin tehokas käyttö on aika monimutkaista, eli siitä täytyy joko maksaa lisää asiantuntijalle tai opetella itse velhoksi sen käytössä.

Facebook, Twitter ja LinkedIn ym. somet: Päivän kuumin markkinointipaikka on jo muutaman vuoden ajan ollut sosiaalinen media. Monella brändillä on omat Facebook-sivut ja Twitter-tilit ja koko ajan mainosmiehet ovat myymässä sitä ja tätä some-ratkaisua yrityksellesi. Sosiaalisiin medioihin on yleensä ilmaista liittyä, mutta lisänäkyvyydestä pitää maksaa: esim. Facebookissa jakamaasi uutista voi maksaa näkymään enemmän seuraajiesi tai facebookkaajien Facebook-feedissä.


Lakivälitys on mukana Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä ja Google+:ssa. Yleisesti Facebook on vakiintunein ja laajimmin käytössä oleva, Twitter on brändisi ja seuraamiesi henkilöiden vapaata tajunnanvirtaa, LinkedIn on ammattimainen verkosto, jossa harva viihtyy pitkiä aikoja, ja Google+ on autiomaa, johon kuulumisesta saa etua Googlen kanssa asiointiin.

Lakipalveluiden markkinoinnissa somet ovat ihan jees. Eli harva oikeasti etsii lakimiestä sosiaalisesta mediasta tai päätyisi palkkaaman asiantuntijan somemainoksen johdosta, mutta niissä näkyminen on erittäin edullista tai kokonaan ilmaista, ja tämä lisää toimistosi yleistä näkyvyyttä. Esimerkiksi tuskinpa Kone Oyj etsii Facebook-sivuillaan ostajia hisseilleen, vaan haluaa todennäköisesti vain lisätä näkyvyyttään verkossa.

Sähköiset markkinapaikat (kuten Lakivälitys.fi): Markkinapaikkoja on viimeisen kymmenen vuoden aikana putkahtanut verkkoon kasvavissa määrin, ja verkosta voi etsiä asunnoista ja autoista aina hiustenleikkuuseen ja yrityksen kirjanpitopalveluihin asti.

Lakipalveluiden markkinoinnissa markkinapaikkana Suomessa toimii toistaiseksi ainoastaan Lakivälitys.fi. Subjektiivisesti arvioiden markkinapaikan käytön hyviä puolia ovat kustannustehokkuus ja ilmainen näkyvyys, huonoja puolia taas ovat pieni konversio ja mahdollinen turhautuminen. Kustannustehokkuudessa markkinapaikat sijoittuvat digitaalisessa markkinoinnissa sinne hakukonemarkkinoinnin ja ilmaisen somen väliin. Markkinapaikassa saa ilmaista näkyvyyttä hyvin rajallisella, mutta myynnin kannalta olennaisella sektorilla – Lakivälityksen sivuille harva eksyy vahingossa, vaan usein kävijä ainakin pohtii lakimiehen palkkaamista. Osallistumalla Lakivälityksen tarjouspyyntöihin tarjoamiseen lakitoimisto ei joudu maksamaan, ellei saa tarjouksensa perusteella asiakaskontaktia. Tässä konversio-ongelmana on ns. turhien tarjousten jättämisessä, eli markkinapaikassa voi joutua tarjoamaan kymmeniäkin kertoja saamatta välttämättä yhtään asiakaskontaktia. Tarjousten valintapäätös on tarjouspyynnön tekijällä, ja loppujen lopuksi oman tarjouksen valinta riippuu tämän mielijohteista ja tahtotiloista.

Jos joskus saamme selville, millainen tarjous voittaa edes 50 % varmuudella kilpailutuksen, julkaisemme tiedon ilomielin täällä blogissamme. Toistaiseksi edes alin hinta ei ole ollut ratkaisevassa roolissa tarjousten valinnassa.

Samuli Rantanen
samuli@lakivälitys.fi
Kirjoittaja on Future Lawyers Oy:n yhteisövastaava ja hallituksen puheenjohtaja

Jaa:

Blogi